معرفی شهر کتالم؛ تمام آنچه پیش از سفر به کتالم لازم است بدانید

5 دی 1401
0 دیدگاه

امروزه مسافرت به شهرهای شمالی به صورت چشمگیری افزایش یافته است از همین رو ما قصد داریم راجع به معرفی شهر کتالم رامسر مطالبی را ارائه دهیم تا بیشتر این شهر را بشناسید و با مکانهای دیدنی آن آشنا شوید و با اطلاعات کامل به خرید ویلا در کتالم اقدام کنید. اگر دلتان یک سفر بی نظیر و خاطره انگیز می خواهد و اگر می خواهید یک منطقه متفاوت و سرسبز را نظاره گر باشید به شما پیشنهاد می کنیم به کتالم زیبا سفر کنید.

شهر کتالم کجاست؟

شهر کتالم در بخش مرکزی شهرستان رامسر قرار گرفته است که به طور دقیق تر می توانیم بگوییم در 5 کیلومتری جنوب شرقی رامسر و 20 کیلومتری تنکابن (درحد فاصل شهر تنکابن و رامسر )و در ناحیه غربی استان مازندران واقع شده است. همچنین این شهر  در مسیر ۲۰۰ کیلومتری  از تهران واقع شده که فاصله کوتاه آن  عاملی شده تا محبوبیت آن چندین برابر شود.

 *برای آدرس دقیق شهر کتالم بر روی لینک کلیک کنید

معرفی شهر کتالم ، نقشه شهر کتالم
نقشه شهر کتالم

تاریخچه کتالم باستانی

 

نام قدیم کتالم در زمانهای گذشته “گته لم” بوده که به زبان محلی “گته” به معنای بزرگ و “لم” به معنای محلی می باشد که آب زیادی در آن به صورت راکد جمع شده باشد. تا قبل از 1320 هیچگونه آبادانی در شهر کتالم وجود نداشت اما زمانی که صنعت چای کاری رونق پیدا کرد این شهر زیر کشت چای قرار گرفت و به یک شهر  تازه تاسیس تبدیل شد. در قسمت شرقی این شهر قلعه مارکوه واقع شده که تاریخ بنای آن معلوم نیست و همین عامل مستندی شده تا قدمت دیرینه این منطقه را ثابت کند که در کتاب ” جامع‌التواریخ” خواجه رشیدالدین فضا الله از آن سخن به میان آورده است.

از محلات شناخته شده و معروف کتالم میتوان به خانه سر، دشت جلم، بریشی، طالش محله، پیاز کش، کردمحله شرقی، کوزه گر محله، کردمحله غربی، مشا کلایه، نیاسته و… اشاره کرد که مشا کلایه و کردمحله نسبت به سایر شهر از قدمت بالاتری برخوردار هستند.

نام قدیم کتالم

نام قدیم کتالم در زمانهای گذشته “گته لم” بوده که به زبان محلی “گته” به معنای بزرگ و “لم” به معنای محلی می باشد که آب زیادی در آن به صورت راکد جمع شده باشد.

معرفی شهر کتالم ، قلعه تاریخی در ارتفاعات و آب و هوای بسیار مطبوع
قلعه تاریخی در ارتفاعات شهر کتالم

مردم کتالم

بعد از آشنایی با مسیر  و تاریخچه کتالم شما را با مردم باصفا و خونگرم این شهر آشنا می کنیم. زبان مردم کتالم گیلکی بوده و  به دلیل اینکه در حاشیه جنوب غربی دریاچه خزر زندگی می کنند سه گویش تالشی، مازندرانی و گیلکی دارند. اما از آنجایی که کتالم در زمانهای دور جزئی از دیلمان محسوب شده است به زبان گیلکی سخن می گویند.

گویش مردم کتالم

تالشی، مازندرانی و گیلکی

معرفی شهر کتالم ، گفت و گوی دو مرد کهنسال در مییان گل های زرد
مردم شهر کتالم

آداب و رسوم و فرهنگ مردم کتالم

 

  • یکی از آداب و رسوم مردم این شهر که از آیینهای بسیار قدیمی به شمار می آید و در شهر کتالم به جای مانده است “جشن تیرماه سیزده” می باشد. این جشن به منظور بزرگداشت پیروزی مردم ایران در برابر ضحاک و پرتاب شدن تیر از کمان آرش کمانگیر که مرز ایران را مشخص نموده است برگزار می شود.مراسم های مختلفی در جشن تیرماه سیزده برگزار شده که از میان آنها خواندن اشعار محلی، لال شو، پوشیدن لباس‌های نو و… را نام می بریم.

    معرفی شهر کتالم ، گروه های آوازه خوان برای استقبال از عید
    جشن تیرماه شیزده توسط اهالی شهر
  • آیین کوزه شکنی، در این شب برخی از مردم مازندران کوزه‌های سفالی قدیمی را از بالای پشت‌بام به پایین می‌اندازند تا بشکند. برخی از آنها سکه‌ای درون کوزه می‌گذارند تا کودکان پس از شکستن کوزه سراغ آنها رفته و خوشحال شوند.
  • قاشق زنی: قاشق زنی در عید نوروز  نه‌تنها در مازندران بلکه در برخی شهرهای دیگر ایران نیز رایج است. در این رسم دختران و پسران چهره‌های خود را پوشانده و چادر می‌پوشند. همسایه‌ها با شنیدن صدای قاشقی که به کاسه‌ها می‌خورد از خانه بیرون آمده و کاسه را با آجیل و شیرینی پر می‌کنند.

جاهای دیدنی کتالم :

بیشتر بخوانید: برای مشاهده تمامی جزئیات جاهای دیدنی کتالم به همراه آدرس می توانید به وبلاگ مکان های دیدنی و شگفت آور کتالم که قبل از سفر باید بشناسید مراجعه نمایید.

اقتصاد کتالم

شغل اهالی این شهر باغداری و دامداری می باشد. اکثریت مردمی که در  شهر کتالم زندگی می کنند منبع درآمدشان از راه کشاورزی می باشد و از این را محصولاتی نظیر: مرکبات، برنج، چای  تولید کرده و به  پرورش گل و گیاه و پرورش شیلات و آبزیان می پردازند. از دلایلی که باعث شد کتالم به یک منطقه درآمدزا تبدیل شود رونق صنعت گردشگری می باشد که در سالهای اخیر اوضاع اقتصادی این منطقه را رو به بهبوده برده است، به طوری که اکثریت سرمایه داران  به خرید زمین در کتالم می پردازند و در آن سرمایه گذاری می کنند.

ارسال دیدگاه