معرفی کامل و دقیق شهر رامسر| تاریخچه | بازارهای سنتی | سوغات

23 دی 1401
0 دیدگاه
رامسر 6565874685

رامسر 548946846846984169841698418

اگر از آن دسته افردی هستید که علاقمند خرید ویلا در رامسر می باشید با ما تا پایان همراه باشید چرا که قصد داریم مطالبه را به تحریر در آوریم تا به طور جامع و کامل  به معرفی رامسر، اقتصاد و آداب و رسوم سوغات و…، آشنا شوید. رامسر از زیباترین شهرهای مازندران  است که لقب عروس زیبای ایران را به خود اختصاص داده است، داشتن جاذبه های گردشگری بی شمار در کنار آب و هوای بسیار عالی و منظره های بی نظیر و چشم اندازهای فوق العاده سبب گردیده تا به یک شهر توریستی- گردشگری تبدیل شود و هر ساله میهمانان بسیاری را در آغوش خود جای دهد. این شهرستان با جمعیت  ۷۴٫۱۷۹ نفری نیز از جمله مناطق برتر توریستی بوده که تقریبا نیمی از افراد آن را افراد غیر بومی نیز تشکیل می دهد.

کوه های رامسر 87451654165
رامسر در حصار ابرهای سرگردان

پیشینه رامسرمازندران

تاریخچه شهر رامسر به دوران باستان بازمی‌گردد و به دلیل موقعیت جغرافیایی مهمش، همواره مورد توجه قرار گرفته است. در گذشته این شهر زیبا با نام “سخت سر” شناخته می شد؛ سخت سر و تنکابن در دوران زندیه ضمیمه خاک گیلان شدند اما زمانی که حکومت قاجار ظهور پیدا کرد سخت سر از گیلان جدا شد و متعلق به استان مازندران گردید. تا 150 سال پیش هنوز این موضوع که آیا رامسر جزء گیلان است و یا مازندران مشخص نبود و تا قبل از سال 1385 رامسر وسعت زیادی نداشت و از بخش های تنکابن به شمار می آمد که باز هم از تنکابن جدا شد؛ امروزه رامسر به عنوان یک شهرستان اداره می شود.

در دوران باستان، این منطقه توسط قبایل مختلفی مانند تپور، کاسیان و زرخشان از قبیله های مازندران سکونت داشته است. در دوران ساسانیان، مرکز استان مازندران در شهر جویبار قرار داشت ولی در دوران اسلامی، شهر رامسر به دلیل موقعیت جغرافیایی و زمین‌های حاصلخیزی که داشت، به یکی از مهمترین مراکز اقتصادی و تجاری در استان مازندران تبدیل شد.در دوران صفویه، شهر رامسر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان مرکز تجاری و دریایی مهمی شناخته می‌شد. اما از سال ۱۲۳۰ هجری قمری، این شهر با گسترش سیلاب‌هایی که در حاشیه رودخانه گیلانرود به وجود می‌آمد، به شدت آسیب دید. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، دولت ایران تلاش کرد تا این شهر را بازسازی کند و توسعه دهد.در دوران قاجاریه، این شهر به مرکزی برای تجارت زیادی از کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل شد که با آمدن روس‌ها به این منطقه، تجارت بین روسیه و ایران از طریق رامسر رواج یافت. در دهه‌های اخیر، شهر رامسر به دلیل جاذبه‌های گردشگری خود، جایگاه ویژه‌ای در صنعت گردشگری کشور دارد. بنا به آمارها، هر ساله بیش از ۴۰۰ هزار توریست از سراسر دنیا به این شهر سفر می‌کنند تا از طبیعت زیبای آن، سواحل دریای خزر و بناهای تاریخی شهر بازدید کنند.

تاریخچه رامسر ، عکس قدیمی از میدان شهر رامسر با بک گراند رشته کوه های سرسبز البرز
عکس قدیمی از میدان شهر رامسر

سوغات و صنایع دستی رامسر

رامسر شهر زیبایی های کمتر دیده شده است که  سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و متنوعی هم دارد و بسیاری از سوغاتی‌های مشهور استان مازندران در این شهر قابل‌دسترسی است.زیتون، چای، برنج، عسل و انواع ماهی های تازه از 5 قلم مهم هستند که می توانید از رامسر خریداری نمایید. اما از  دیگر سوغاتی های این شهر می توان خوراکی  و صنایع دستی آن ها نام برد که بسیار پرطرفدارند.

خوراکی های شهر رامسر

  •  آغوزنون
  • رشته به رشته
  • برنجک
  • قماق
  • کلوچه
  • زیتون
  • نان قتلمه
  • چای
  • برنج
  • انواع ماهی
  • عسل
قتلمه،آغوزنان، زیتون و برنجک از سوغات خوردنی رامسر
قتلمه،آغوزنون، زیتون و برنجک از سوغات خوردنی رامسر

  صنایع دستی شهر رامسر

  • حصیر بافی
  • مروا بافی
  • چادر شب بافی
  • زیراندازهای نمدی
  • ظروف چوبی و ظروف شیشه ای رنگارنگ
صنایع دستی پرطرفدار رامسر41541
حصیربافی،نمدبافی، مروا بافی وبافت چادر شب از صنایع دستی پرطرفدار رامسر

غذاهای محلی رامسر

  • آغوز مسما
  • باقلا وابیج
  • اردک و یا ماهی شکم پر
  • بادمجان شکم پر
  • قلیه
  • خورشت اسفناج
  • کدو بره
  • بیج بیج
غذاهای محلی رامسر 48596896
سرو غذاهای لذیذ و محلی رامسر

بازار های سنتی رامسر

بازار سنتی شهر رامسر

در این بازار همه خوراکی‌های خوشمزه کنار هم جمع شده‌اند؛ از ماهی گرفته تا انواع ترشیجات و مرباجات خوش رنگ و بو که هیچ فردی نمی‌تواند به سادگی از کنار آن‌ها عبور کند و حتما باید کمی از آن‌ها بچشد. زنان دستفروشی که محصولات محلی مانند انواع سبزیجات، شیر و ماست محلی را با طعمی بی‌نظیر می‌فروشند. در ضمن روزهای دوشنبه و چهارشنبه بازاری دیگر در سادات شهر رامسر برپا می‌شوند که در میان مردم محلی به چهارشنبه بازار شهرت دارد و قدمت برپایی آن به سه دهه می‌رسد. روزهای دوشنبه هم بازاری (دوشنبه بازار) در کتالم رامسر برپا می‌شود.

آمار بازارهای محلی

  • چهارشنبه بازار در سادات شهر
  • دوشنبه بازار در کتالم
محصولات بازار سنتی رامسر
محصولات بازار سنتی رامسر

  بازار صنایع دستی رامسر

در محله لپاسر رامسر، کارگاه های نمد بافی فراوانی وجود دارد که اگر در سفر خود به رامسر می خواهید از این گونه صنایع دستی به عنوان سوغات خریداری کنید، بهتر است به این   محله سری بزنید. لباس های سنتی و محلی شمال کشور، به ویژه رامسر، زیبایی منحصر به فردی داشته و همچنان اینگونه لباس ها از محبوبیت ویژه ای میان ساکنان و حتی مسافران   برخوردار است.

بازار صنایع دستی رامسر 96859641968
بازار صنایع دستی رامسر

   نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی رامسر

این فروشگاه واقع در  نزدیکی بلوار معلم( کازینو) بوده است.

برای آدرس نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی بر روی لینک کلیک کنید


فرهنگ و آداب و رسوم مردم رامسر

از آنجایی که رامسر در زمانهای گذشته از توابع گیلان به شمار آمده مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت می کنند؛ آداب رسوم مردمان خونگرم رامسر به شرح زیر می باشند:

نوروزخوانی

پانزده روز قبل از اینکه سال تحویل شود نوروزخوانان به داخل روستا می روند و اشعار محلی را می خوانند و رسیدن این سال را به روستاییان مژده می دهند.

چهارشنبه سوری

در صبح روز چهارشنبه سوری مردم رامسر آشی با نام هفت ترشی می پزند که در آن هفت نوع ترشی به نامهای آب نارنج- آب لیمو- آب ازگیل- آلوچه یا همان گوجه سبز می ریزند و در میان همسایگان پخش می کنند و در غروب با پریدن از روی آتش به خواندن آواز “چهارشنبه سوری کمی پارسال دسور کمی، امسال دسوری کمی” می پردازند.

جشن نوروز ماه

در اواسط مرداد ماه زمانی که اولین محصول برنج می رسد و جمع آوری می شود مردم رامسر به مناسب پایان کار جشن برپا کرده و با همان برنج غذا درست می کنند و خدا را شاکر می شوند. اهالی رامسر برا این معتقدند که مانند سیزده بدر باید حتمأ خارج از خانه باشند.

نوروزخوانی از مراسم قدیمی مردمان رامسر
نوروزخوانی از مراسم قدیمی مردمان رامسر

اقتصاد مردم رامسر

شغل مردم رامسر از عوامل مهمی است که این منطقه را از نظر گردشگری به سطح بالایی رسانده است؛ مهمترین محصولات این شهر برنج، چای، مرکبات و کیوی می باشد که نشان دهنده رواج کشاورزی و باغداری در رامسر هستند. از آنجایی که این شهر به دریای خزر نزدیک می باشد ماهیگیری نیز از شغلهای رایج بین مردم است به گونه ای که می توانید در بازار رامسر انواع ماهی های تازه صید شده را ملاحظه نمایید.

داشتن امکانات رفاهی و تفریحی نیز سبب گردیده تا سالیانه بیش از هزاران نفر به این شهر سفر کنند از همین رو بخش اعظمی از اقتصاد رامسر از این راه بدست می آید چرا که باید به توریستها و گردشگران خدمت رسانی شود به این جهت ورزشهای آبی، ساخت و تولید محصولات ساختمانی برای هتلها و ساختمانها، بازار صنایع دستی، تأسیس مراکز خرید، مشاور املاک و آژانسهای مسافرتی راه اندازی شده اند تا در اختیار مسافران قرار بگیرند. ما مطالبی را گفتیم تا به طور جامع و کامل با اقتصاد و آداب و رسوم این شهرستان آشنا شوید؛ امید است با خرید ویلا در این شهر زندگی پر آرامش و به دور از هیاهو را تجربه کنید.

مشاغل مردم رامسر

  • کشاورزی
  • باغداری
  • ماهیگیری
  • مشاور املاک
  • گردشگری
باغ سیب در رامسر 464169854
باغداری از مشاغل پردرآمد در رامسر

شهر رامسر از نظر گردشگری

جاهای دیدی شهر رامسر متنوع است اگر بگوییم که این شهر زیبا شاید هزاران مکان دیدنی مختلف داشته باشد اغراق نکرده ایم . رامسر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود  دارای دریا، جنگل و کوهستان های بسیار زیبایی بوده که در دل هرکدام جاذبه هایی بسیاری از آبشار، تالاب، آب بندان، روستاهای ییلاقی و… نیز وجود داشته است. این شهر در هر فصل زیبایی بسیار به نمایش می گذارد.  به پیشنهاد ما اگر قصد سفر به رامسر و دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر را دارید، حداقل یک هفته وقت بگذارید تا بتوانید حداکثر استفاده را از این حجم از زیبایی و آرامش ببرید.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید از تمام جادبه های رامسر را ببنید می توانید به مقاله “ لیست  کامل از جاهای دیدنی رامسر ” را مطالعه نمایید.

بالا شهر رامسر کجاست؟

بالا شهر رامسر را به اسم بلوار رامسر یا بلوار معلم هم می‌شناسند، بهترین خیابان رامسر ، خیابانی به طول 2 کیلومتر رو به هتل رامسر که پوشیده از درختان نخل و توسکا در اطراف خود است و فضای خاص و دلچسب برای پیاده روی و استراحت رقم زده است.


جاهای دیدنی رامسر

____________________________________________________________________________________________________

“برای آرامش و راحتی چشمانتان به جای خواندن به پادکست بالا گوش فرادهید”

____________________________________________________________________________________________________

تله کابین رامسر 874651321
تجربه گذر از دل ابرها با تله کابین سواری در رامسر

روستای سرماسر

یکی از روستاهای زیبای استان مازندران که در شهرستان رامسر قرار دارد روستای سرما سر می باشد، که یک روستای کوهپایه‌ ای بوده و بافت مسکونی بسیار زیبایی دارد. با توجه به کوچه های پیچ در پیچ زیبا و سازهای سنتی که در این روستا استفاده شده باعث شده تا جلوه بسیار زیبایی به این روستا داده شود. مناظر دیدنی که در روستای سرما سر وجود دارد باعث می‌شود تا شما خاطرات لذت بخش و لحظات شیرینی را تجربه کنید و مدتها در این روستای زیبا اقامت داشته باشید. همچنین می توانید با کمک گرفتن از تیم حقوقی ویلا رامسر اقدام به سکونت و خرید زمین یا ویلا در رامسر این روستای زیبا کنید.

غار یاغی لوکا

نام دیگر این غار سوراخ راهزنان می باشد همانطور که از اسم این غار مشخص است در زمان های قدیم پناهگاه مناسبی برای دزدها و راهزنان بوده است. همینطور اگر کسی با دولت وقت آن زمان در نزاع بود می توانست از این غار برای پناهگاه به عنوان دژ محکم استفاده کند. دیدن این غار می‌تواند روایت کننده خاطرات زیادی باشد و افرادی که راهنمای شما در این مسیر هستند می‌توانند تمام روایاتی که مربوط به غار یاغی لوکا است را به خوبی بازگو کنند. پیشنهاد می‌شود در زمان مسافرت به رامسر از این غار جذاب دیدن کنید.

غار مخوف یاغی کلا 46546586
غار مخوف یاغی کلا در رامسر

ارسال دیدگاه