تمام اطلاعات مهمی که در رابطه با روستای باستانی جواهرده که تا به امروز نمی دانستید

5 بهمن 1401
0 دیدگاه
جواهرده 5647651332145

جواهرده که یکی از روستاهای شمالی در استان مازندران است به دلیل داشتن آب و هوای بسیار عالی و سرسبزیهای چشمنواز همانند جواهری در دل مازندران می درخشد. جواهرده از روستاهایی است که هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران بوده به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا به خرید زمین در جواهرده بپردازند چرا که رفته رفته بر ارزش اراضی و املاک آن افزوده می شود.برای اینکه بتوانید یک سرمایه گذاری خوب انجام دهید تمام اطلاعات مهمی که در رابطه با روستای باستانی جواهرده که تا به امروز نمی دانستید را برای شما بیان خواهیم کرد تا با آگاهی کامل بتوانید در جواهرده ساکن شوید و یا به آن سفر کنید.

جواهرده در کجا قرار دارد؟

این روستای باصفا و دیدنی در استان مازندران و در 27 کیلومتری رامسر و در دهستان سخت سر قرار گرفته است که در ارتفاعات 2000 متری البرز واقع شده است. جمعیت روستای جواهرده حدودأ 1000 نفر است که این افراد به صورت همیشگی در این ده زندگی نمی کنند (به جز چند نفر نگهبان) و در طول سال ساکن مناطق دیگر هستند.

جواهرده 15676845312310

راه دسترسی

تنها راهی که به جواهرده متصل می شود راهی است که به رامسر محدود شده و از مسیر کوهستان با قزوین نیز در ارتباط است.

پیشینه نام جواهرده

نظریه های مختلفی برای انتخاب نام جواهرده اعلام شده است که ما یکی از آنها را برایتان بیان می کنیم. از قدیمی ترین نظریه ای که در ارتباط با نام جواهرده وجود دارد مربوط به نوشته سید ظهیرالدین مرعشی در کتاب تاریخ گیلان و دیلمستان است که در قرن 19 هجری قمری نوشته شده است.مطابق با مطالب این کتاب می توان گفت که روستای جواهرده با نام «جئورده» شناخته شده است که در زمانهای دور با زبان گیلکی «جؤردی» و یا «جؤرده» نامیده شده است.

عده ای از پژوهشگران چنین نظری دارند که نام جواهرده به اشتباه برای این روستا انتخاب شده است چرا که در گذشته روستاهایی که در ارتفاعات و مکانهای بلند قرار داشتند با نامهای جورده- جئورده- جؤرده- جؤردی به معنای ده بالا نامیده می شدند. و از آنجایی که معتقد هستند جواهرده با نام جواهر در ارتباط است پس نمی تواند با نام اصلی شهر مرتبط باشد.

نام منطقه های جواهرده به شرح زیر می باشند

نمد وشه- زلزلان دشت- ورگ چال سو- کوکینه گردن- پاکام سر- دیگه سر- سیریسی. از لحاظ ویژگیهای جغرافیایی جواهرده در عرض جغرافیایی 36 درجه و 51 دقیقه شمالی و در طول 50 درجه و 28 دقیقه جغرافیایی قرار گرفته است. همچنین بخشهای کوهستانی جواهرده در ارتفاعات 2000-1500 متر در شیبی بسیار تند (بیش از 50 درصد) واقع شده است.

اقتصاد

یکی از راه کسب درآمد برای مردمان این روستا دامداری و کشاورزی می باشد که در کنار آن صنایع دستی نظیر: چادر شب بافی- عروسک بافی- چادربافی- سفالگری- خراطی- جوراب پشمی- سفره- شولا- کوزه گری که هنر دست زنان و مردان خلاق این روستا است به عنوان یک منبع درآمد دیگر نیز شناخته می شوند.

جواهرده 42314574512052

جشن ها و آیین های سنتی

از مواردی که در این روستا به چشم می خورد و هر فردی را مجذوب خود می سازد داشتن جشنها و آداب و رسوم سنتی است که زیبایی مضاعفی به این روستا بخشیده اند و سبب شده اند تا بیش از سایر مکانها مورد استقبال گردشگران قرار بگیرند.

تقویم گالشی: از نمونه دانستنیهای جذاب در رابطه با جواهرده تقویم گالشی یا گیلکی آن است که این تقویم به ترتیب شامل ماه های: نوروز ماه- کرجه ماه- ارکه ماه- تیرماه- موردال ماه- شرر ماه- امیر ماه- سیه ماه- ده ماه- ورفه ماه- اسفندار ماه می شود.

جشنهاییی که در این روستا برگزار می شوند عبارت هستند از:

  • جشن تیرماه سیزده یا سیزده شو
  • جشن سنتی نوروز
  • جشن گلکار
  • کشتی گیله مردی

مردمان جواهرده

مردم این خطه از مازندران به زبان طبری با لهجه ای خاص صحبت می کنند که هرچه به سمت غرب روستا جلو برویم گویش آنها گیلکی می شود. پوشش زنان و مردان این روستا برای زنان دامنهای بلند و پرچین- نیم تنه- پیراهن- پیژامه و روسری است و برای مردان شلوار- پیراهن- نیم تنه و کلاه می باشد.

 

ارسال دیدگاه