شیرود کجاست؟|معرفی کامل6 جاذبه‎‌دیدنی+صنایع دستی و سوغات

27 آذر 1401
0 دیدگاه
شیرود مازندران845312456، جنگل معه آلود و ابشار در دل سنگ های کوچک و بزرگ

شیرود 44698468416841684684168416846846874

شیرود کجاست؟ شهر شیرود منطقه ای با جاذبه های خارق العاده و دسترسی بسیار عالی نیز از ششهر های ساحلی استان مازندران نیز به شمار می رود. ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با هر آنچه که باید درباره شهر شیرود بدانید از  آدرس، جاذبه های طبیعی، سوغاتی و صنایع دستی آن نیز می پردازیم. با ما همراه باشید و این مطلب را از دست ندهید.

شیرود کجاست؟

شهر شیرود از مناطق مهم استان مازندران بوده که در 8 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تنکابن  و  در 206 کیلومتری پایتخت ایران  قرار گرفته است. اما جزئیات دقیق آدرس شیرود مازندران  به این صورت است : این شهر با  رامسر از راه جاده تنکابن – رامسر/جاده ساحلی سیاهکلرود19 کیلومتر فاصله داشته که تنها با 25 دقیقه رانندگی می توانید به این شهر زیبا نیز برسید.

*برای یافتن دقیق ترین آدرس رامسر تا شیرود بر روی لینک کلیک کنید.

شیرود مازندران ، نقشه شیرود تا رامسر 63161261
فاصله شیرود تا شهر رامسر

 

تاریخچه شهر شیرود

در بسیاری از مواقع هر کدام از تقسیمات کشوری کوچک با متصل شدن به یکدیگر بخش‌های بزرگتری را به وجود آورده اند، از همین رو به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، شهر شیرود رامسر در سال 1386 با جمع 15 روستای واچک، مجتمع فرهنگیان، لپاسر، برامسر، رمج محله، کچانک، کاسه گر محله، شاغوزکله، بالا شیرود، محمدآباد، تمی جانک، خزر کنار، میاندژ محله، رشیدیه، زوج محله، ترک محله، لشتو، همت آباد، شریف آباد، با روستای شیرود از توابع دهستان گلیجان بخش مرکزی در استان مازندران به وجود آمده است. جالب است بدانید که اهالی شهر شیرود اگرچه اهالی استان مازندران هستند اما گویش آن ها  گیلکی _ مازندرانی است. مطابق با همین موضوع تاریخدان دوران صفویه لاهیجی می گوید: شیرود در گذشته های دور در سال 1452 از زیر مجموعه های استان گیلان به شمار آمده است که از ترکیب 2 فرهنگ بهره می برد. در فرهنگ لغت تبری شهر شیرود به غیر از زبان مازنی از گویش تنکابن مرزی (گویشهای 2 هزاری و 3 هزاری، گلیجانی و خرم آبادی) برای صحبت کردن استفاده می کردند.

لاهیجی :

شیرود در گذشته های دور در سال 1452 از زیر مجموعه های استان گیلان به شمار آمده است که از ترکیب 2 فرهنگ بهره می برد. در فرهنگ لغت تبری شهر شیرود به غیر از زبان مازنی از گویش تنکابن مرزی (گویشهای 2 هزاری و 3 هزاری، گلیجانی و خرم آبادی) برای صحبت کردن استفاده می کردند.

 

صنایع دستی و سوغات شیرود

شیرود مازندران همانند سایر شهرهای شمالی مردمانی هنرمند داشته که با هنرمندی محصولات زیبایی را در نمایشگاه های صنایع دستی به نمایش می گذارند؛ این تولیدات شامل: محصولات غذایی، لباس، ظروف، تنقلات، عرقیات، سفال، پیکر تراشی، منبت کاری، قلاب باقیف حصیربافی می شوند که در دسترس مسافران و گردشگران قرار می گیرند.

شیرود مازندران ، بانوان در حال حصیر بافی با لباس های محلی
گروه بانوان محلی در شیرود در حال حصیربافی

معرفی جاذبه های دیدنی شیرود

از جاذبه های دیدنی شیرود مازندران به آقا سید حسین شیرود، آبشار تودارک، پل قدیمی شیرود، رودخانه شیرود، ساحل آزاد شیرود، آستان مقدس سید محمد و سید ابراهیم اشاره می کنیم.

  • آقا سید حسین و سید ابراهیم شیرود

آستان مقدس از بزرگترین و جلیل القدرترین امامزاده هایی می باشد که در استان مازندران، شهر شیرود  قرار گرفته است؛ در کنار این آستان مقدس عقاب تیز پرواز آسمان سردار رشید اسلام سرلشکر شهید علی اکبر قربان شیرودی آرامیده است. در اطراف این امامزاده سویئت و زائرسراهای مختلفی در قالب طرح نوروزی واقع شده که در اختیار مسافران قرار داده می شوند.در مسیر زائران امام رضا علیه السلام که از سمت آذربایجان غربی و شرقی، گیلان و مازندران و گرگان تا خراسان رضوی می روند بارگاه ملکوتی سید حسین (ع) قرار گرفته است که این خصوصیت مهم سبب می شود بسیاری از زائران امام رضا (ع) بعد از زیارت به این آستان مقدس بیایند.با قرارگیری امامزاده سید حسین(ع) در غرب مازندران، این خطه به عنوان قطب فرهنگی میزبان گردشگران مذهبی و تفریحی شناخته شده است.

 برای دریافت آدرس دقیق آستان مقدس سید حسین بر روی نقشه  لینک را کلیک کنید

شیرود مازندران، امامزداه ای با دیوار های گلی در دل جنگل
امامزاده سید حسین در شیرود

 

  • آبشار تودارک

تودارک یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران بوده که در بین تنکابن یا شهسوار و رامسر قرار گرفته است و ارتفاعی حدودأ 45 متری در دل کوهستان دارد. این آبشار مناظر طبیعی بسیار زیبایی برای گردشگران به وجود آورده است به همین دلیل از مناطق پر بازدید شیرود به شمار می آید. تودارک شامل دو آبشار می باشد؛ آبشار کوچکتر با نام آبشار لیمرا و پیش از آبشار اصلی بوده که 7 متر ارتفاع دارد و حوضچه ای به وجود آورده است. دیوار آبشار مرطوب است از همین رو بر این دیواره گلسنگ و خزه به وجود آمده و نمایی زیبا به آن بخشیده است، همچنین چشمه گوارا موجود در این آبشار هر چشمی را به سمت خود جذب می کند. آب پس از ریزش به صورت نهری از سطح جاده به مانند آب نما ساخته شده عبور می کند و چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

مسیر دسترسی به آبشار تودارک

برای اینکه به این آبشار دیدنی بروید باید از تنکابن به سمت رامسر حرکت کنید و بعد از عبور از پل شیرود به سمت روستای لشتو بروید. پس از طی کردن مسیر مذکور به یک سه راهی می رسید که شما بعد از سه راهی باید به سمت راست بپیچید و دوباره به یک سه راهی دیگر خواهید رسید که بعد از این مسیر تا آبشار باید 20 کیلومتر را طی کنید. به دلیل اینکه بخشی از جاده آبشار تودارک آسفالت نمی باشد به شما توصیه می کنیم که با ماشین آفرود به این منطقه بروید و اگر بارندگی بود تا حداقل دو روز بعد از باران به علت امنیت بیشتر، دل به این جاده نزنید.

* برای دریافت آدرس دقیق آبشار تودارک بر روی نقشه بر روی لینک کلیک کنید

 

شیرود مازندران، آبشار با ارتفاع کوتاه و حوضچه های کوچک در دل جنگل های سرسبز
آبشار های متعدد در دل جنگل های تودارک
  • ساحل آزاد

ساحل آزاد دریای خزر شیرود رامسر یکی دیگر از مکانهای دیدنی این شهر می باشد که برای رسیدن به آن باید از مسیر همت آباد و بلوار شریف دینی عبور کرد.

  • رودخانه

از مکانهای دیدنی شیرود بوده که پهنای آن بین 20 تا 50 متر متغیر می باشد؛ از جمله تفریحات این منطقه می توان به قایقرانی موتوری و پارویی کوچک اشاره نمود.

  • پل قدیمی شیرود مازندران

این پل به دوره پهلوی مربوط می شود که در شهرستان تنکابن و در بخش مرکزی دهستان گلیجان روستای شیرود مازندران  قرار گرفته است. پل قدیمی شیرود در تاریخ 26 اسفندماه 1386 با شماره ی ثبت 21997 به عنوان یک آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شیرود رامسر، پل قدیمی بر روی رودی خروشان و پرندگان درحال پرواز
پل قدیمی شیرود و پرندگان آوزاه خوان درحال پرواز

 

 

ارسال دیدگاه