قلعه مارکوه کجاست؟ 🏰| معرفی 🟢+ معماری ⚒️| تصاویر📸

9 اردیبهشت 1403
0 دیدگاه
قلعه مارکوه تاریخی در استان مازندران 387483788474

قلعه مارکوه یکی از جاهای دیدنی رامسر در استان مازندران است که از دهه‌های گذشته تاکنون به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته تنکابن شناخته می‌شود. با تاریخی که به قرن سوم هجری می‌رسد، این قلعه از آثار باارزش تاریخی است که همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. ویژگی بارز این مکان زیبا، موقعیت جغرافیایی آن در دل طبیعت سرسبز و زیبای کتالم در منطقه رامسر است که به بازدیدکنندگان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از زیبایی طبیعت می‌بخشد. اگر به دنبال کاوش در تاریخ و طبیعت هستید، قلعه مارکوه جزو مکان‌هایی است که باید در لیست سفرهایتان قرار دهید.

قلعه مارکوه تاریخی در استان مازندران 387483788474


قلعه مارکوه کجاست؟

قلعه مارکوه یکی از نقاط دیدنی برجسته استان مازندران محسوب می‌شود که در شهرستان رامسر، در امتداد جاده تلاسر واقع شده است. این مکان تاریخی با موقعیت جغرافیایی خود، گردشگران را به سوی آن جذب می‌کند. با استفاده از نقشه، می‌توانید مسیر دقیق به این مقصد را پیدا کنید و تجربه‌ی یک سفر فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

مسیر دسترسی:
برای بازدید از قلعه مارکوه، می‌توانید از سه مسیر مختلف اقدام کنید:

1. از تنکابن به سمت رامسر حرکت کنید و پس از طی 15 کیلومتر، وارد جاده میرزا کوچک خان جنگلی شوید. سپس سه کیلومتر به ادامه مسیر بپردازید تا به تابلوی مارکوه برسید. از آنجا به سمت چپ بپیچید و وارد جاده تلار شوید. پس از طی دو کیلومتر، مسیر اختصاصی مارکوه را خواهید دید.

2. از روستای هریس به سمت جاده جنت رودبار حرکت کنید و به سمت کرد محله (سمت راست) بپیچید. پس از تقاطع نیاسته، در یک دوراهی تابلوی مارکوه را مشاهده خواهید کرد.

3. از روستای نیاسته به سمت دوراهی حرکت کنید که تابلوی مارکوه در آن نصب شده است، و از آنجا به مقصد خود ادامه دهید.

بعد از رسیدن به پایین مارکوه، شما حدود 311 پله را برای بالا رفتن خواهید دید که این مسافت نیازمند تلاش بوده و تجربه‌ای غیرقابل فراموش است. اما دیدن منظره فوق‌العاده‌ای که از بالای پله‌ها به چشم می‌خورد، انرژی و انگیزه‌ای نو را به شما اعطا می‌کند که تمام خستگی‌تان را فراموش می‌کنید.

نقشه قلعه مارکوه در رامسر 358748374873
برای مشاهده نقشه قلعه مارکوه روی عکس کلیک کنید

تاریخچه قلعه مارکوه

قلعه مارکوه، با تاریخچه‌ای گذرا از دوران اسلامی تا دوره‌های قاجاری، یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی استان مازندران است. این قلعه که در قرون اولیه اسلامی بنا شده، به قرن‌های ششم و هشتم هجری مرتبط می‌شود. اگرچه بر اساس منابع تاریخی، ساخت قلعه در دوران اسلامی آغاز شده، اما برخی از نشانه‌های معماری این سازه احتمال می‌دهد که اصلیت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد و در دوره اسلامی بازسازی و توسعه یافته است. تاریخچه‌ی قلعه مارکوه شاهد بر اهمیت استراتژیک و نقش آن در سیاست و فرهنگ منطقه است. این قلعه به‌عنوان یک نقطه قوت در مسیر ابریشم، مورد توجه اشخاص و امپراتوری‌های مختلف قرار گرفته و در دوران تاریخی مختلف، محل تسخیر و مبارزاتی برای کنترل آن بوده است.

منابع تاریخی متعددی نام قلعه مارکوه را در مواجهه با تسخیر اسماعیلیان از آن ذکر کرده‌اند. این اتفاق، از جمله اشارات نخستین به قلعه مارکوه است. ضمن اینکه منابع تاریخی متعددی، از جمله اعتماد‌السلطنه، در دوران قاجار، اطلاعاتی راجع به موقعیت جغرافیایی قلعه ارائه داده‌اند. همچنین، کشف سفال‌های متعددی در این منطقه، که برخی از آن‌ها به‌شکل کوزه بوده و به احتمال زیاد برای نگهداری آب به کار رفته، شاهدی بر اهمیت اقتصادی و اجتماعی قلعه مارکوه در طول تاریخ است.

نمای بیرونی قلعه مارکوه در شهر رامسر 68863483748


دلیل نام گذاری قلعه مارکوه

نام “مارکوه” که برای قلعه مورد استفاده قرار گرفته، از موقعیت آن بر روی کوهی برجسته برخاسته است که به مارکوه شهرت داشته است. این کوه از دیدگاه مردم محلی، دارای اهمیت مذهبی و مقدس است و برخی روایات آن را به دوران پرستش مهر یا میترا بازمی‌گردانند. برخی دیگر اعتقاد دارند که در گذشته‌های قدیم، معبدی متعلق به مذهب میترا بر روی این کوه وجود داشته و از آنجا کوه مقدس خود را گرفته است.

این باورها و روایات، نشان از ارتباط عمیق میان مردم و معتقدات مذهبی با این منطقه دارند و از جنبه‌های فرهنگی و مذهبی محلی را به تصویر می‌کشانند. از آنجا که این کوه و قلعه‌ای که بر روی آن ساخته شده، جزء نمادهای فرهنگی و تاریخی این منطقه محسوب می‌شوند، روایات و باورهای مرتبط با آن‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری تصویر کلی و هویت این منطقه ایفا می‌کنند.

نمای بالایی قلعه مارکوه در شهر رامسر 6387483584


معماری قلعه مارکوه

قلعه مارکوه، با مساحتی حدود ۶۰۰ متر مربع، از باقیمانده‌های معماری باشکوه خود تنها چهار حصار جانبی و برج‌های پشتیبانی را به ارث برده است. در حال حاضر، ورودی قلعه در قسمت شمال شرق واقع شده و یک اتاق بازسازی شده از سنگ لاشه، ملاط و سیمان که به عنوان محل سکونت نگهبان فعلی قلعه استفاده می‌شود، در دسترس است. در داخل قلعه، بقایای چندین اتاق مشاهده می‌شود، و آخرین بخش قابل مشاهده آن، پلکانی است که به برج‌های جنوب شرق و جنوب غرب اتصال دارد.

مصالح استفاده شده در ساخت قلعه مارکوه اصلی شامل سنگ، ساروج و گچ بوده است. طراحی داخلی قلعه به گونه‌ای است که به راحتی صد سرباز را در خود جای می‌دهد. در وسط قلعه، یک سرداب قرار دارد که در گذشته به عنوان یک تونل مخفی نزدیک به ساحل تصور می‌شد، اما بعدها مشخص شد که این بخش تنها یک آب‌انبار است.

چشم انداز زیبای قلعه مارکوه 368354384


جاذبه های اطراف قلعه مارکوه

قلعه مارکوه با موقعیتی استراتژیک که به شما اجازه می‌دهد از بالای آن دیدی 360 درجه به اطرافتان داشته باشید. از این نقطه بالا، به راحتی می‌توانید از غرب تا رامسر، از شرق تا تنکابن، از شمال تا سواحل آبی دریای خزر و از جنوب تا کوه‌های البرز و همچنین از همه زیبایی‌های محلی از جمله شالیزارها، روستاها، ویلاها و باغ‌های چای و مرکبات لذت ببرید. بعد از بازدید از قلعه، می‌توانید به جاذبه‌های دیدنی اطراف قلعه مارکوه سر بزنید تا لذت بردن از زیبایی‌های محلی را تکمیل کنید. این جاذبه‌ها نیز مانند قلعه مارکوه، با زیبایی و جذابیت خاص خودشان منتظر بازدید شما هستند.

روستای گالش محله

روستای زیبا و دیدنی گالش محله در ابتدای جاده جنت رودبار واقع شده و تنها 3.6 کیلومتر با قلعه مارکوه فاصله دارد. این روستا با جنگل‌های انبوه و فراوان، دشت‌های سرسبز و دیدنی و آب‌وهوای خوش و معتدل در گوشه‌ای از مازندران زیبایی خاصی را به نمایش می‌گذارد. سفر به این روستا فرصتی عالی است تا از محصولات کشاورزی و محلی این منطقه مانند چای، مرکبات، برنج و سایر محصولات به عنوان سوغاتی خریداری کنید. علاوه‌بر کشاورزی، مردم این روستا در حوزه گاوداری و دامداری نیز مهارت‌های خاصی دارند و محصولات متنوعی از این زمینه‌ها تولید می‌شود. اصطلاح “گالش” نیز از واژه گاولش به معنای نگهبان گاو گرفته شده است که نشان از تاریخچه و فعالیت‌های اصلی مردم این روستا دارد. با خرید ویلا در رامسر یا یکی از روستاهای اطراف میتوانید از اقامت در شمال و آبو هوای بکر و پاک لذت ببرید.

آدرس روستای گالش محله: استان مازندران، شهرستان رامسر، روستای گالش محله

روستای گالش محله اطراف قلعه مارکوه 6388748483

روستای سرکوسرا

روستای سرکوسرا، یکی از جاهای دیدنی رامسر است که در فاصله 3 کیلومتری قلعه مارکوه واقع شده است. این روستا با طبیعتی بکر و دارای جاذبه‌های گوناگون، مکانی بسیار دل‌انگیز برای بازدید است. در حین پیمودن کوچه‌های پردرخت و زیبای روستا، علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های محلی، می‌توانید از طبیعت کوهستانی، رودخانه‌های جاری، چشمه‌های فصلی و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع آن نیز لذت ببرید. بعضی از این کوچه‌ها شما را به دریاچه معروف سد مجیران هدایت می‌کنند. برای رسیدن به این روستا، از جاده کتالم وارد شوید. نگرانی درباره مسیر نداشته باشید؛ زیرا کل مسیر به صورت آسفالت بوده و می‌توانید با اتومبیل عادی نیز این مسیر را تا روستای سرکوسرا طی کنید.

آدرس روستای سرکوسرا: استان مازندران، رامسر، جاده تلاسر – اریه کله، روستای سرکوسرا

مزار حبیب محبیان

اگر طرفداران حبیب محبیان، خواننده، آهنگساز، نوازنده و ترانه‌سرای محبوب کشورمان هستید، پس از بازدید از قلعه مارکوه می‌توانید به مزار او نیز سر بزنید. حبیب محبیان، هرچند آرزویش که بازگشت به ایران بود را به دست آورد و در سال ۸۸ به ایران بازگشت، اما متاسفانه نتوانست به شکل حرفه‌ای کارش را ادامه دهد و در نهایت در یکی از ویلاهای روستای نیاسته، دار فانی را وداع گفت. مزار این خواننده معروف در ۱۸ کیلومتری رامسر و در روستای نیاسته واقع شده است و تنها یک کیلومتر با این قلعه فاصله دارد.

مزار حبیب محبیان اطراف قلعه مارکوه 3848357874

ارسال دیدگاه