معرفی بافت زمین | انواع بافت + مراحل گرفتن مجوز زمین های خارج بافت

3 خرداد 1402
0 دیدگاه
زمین مسکونی داخل بافت 008795462030

ویژگی‌هایی که به طور معمول در توصیف و تحلیل ملک‌ها و ویلاها استفاده می‌شود، بافت زمین نامیده می‌شوند. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • نوع و شکل زمین: این شامل اطلاعاتی است مانند شکل زمین (مربع، مستطیل، مثلث و غیره) و نوع زمین (صنعتی، مسکونی، تجاری و غیره).
  • مساحت: این ویژگی نشان می‌دهد چه مقدار زمین در اختیار داریم و از چه اندازه‌ای برای ساخت و ساز استفاده می‌شود.
  • ارتفاع: این ویژگی نشان می‌دهد که زمین در چه ارتفاعی نسبت به سطح دریا قرار دارد و می‌تواند بر توانایی دسترسی و نمایندگی طبیعی زمین تأثیر بگذارد.
  • شیب: این ویژگی نشان می‌دهد چه میزان شیب و نزول در زمین وجود دارد و می‌تواند در تعیین ساز و کار ساختمانی تأثیرگذار باشد.
  • تراکم ساختمانی: این ویژگی نشان می‌دهد چه میزان ساخت و ساز در زمین صورت می‌گیرد و تأثیری بر توسعه و استفاده از زمین و نزدیکی همسایگان دارد.
  • کیفیت خاک: این ویژگی نشان می‌دهد که آیا خاک مناسب برای کشاورزی، ساختمان‌سازی و یا استفاده دیگری است یا خیر. این موضوع می‌تواند بر استفاده‌پذیری زمین و ارزش آن تأثیر بگذارد.
  • شیوه استفاده: این ویژگی نشان می‌دهد زمین برای چه منظوری استفاده می‌شود؛ مسکونی، تجاری، صنعتی و یا استفاده‌های دیگر مانند تفریحی و غیره. شیوه استفاده از زمین می‌تواند نقش مهمی در ارزش و قابلیت استفاده‌پذیری آن ایفا کند.
  • موقعیت جغرافیایی: با توجه به معایب و مزایای موقعیت جغرافیایی، خرید زمین در رامسر به صورت حرفه‌ای و با رعایت اصول، می‌تواند تصمیمی هوشمندانه باشد. زمین در این شهر می‌تواند از نظر دسترسی به خدمات عمومی، نزدیکی به جاده‌ها، مناظر طبیعی، آب و هوا و شرایط محیطی دارای مزایای قابل توجهی باشد. به عنوان مثال، در رامسر، به دلیل قرار گرفتن در کنار دریا، دسترسی به سواحل و فضای سبز می‌تواند به عنوان یک مزیت مهم در نظر گرفته شود. همچنین، آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای این منطقه نیز می‌تواند از جذابیت خاصی برخوردار باشد.
زمین مسکونی خارج از بافت 104785465210
زمین خارج از بافت

انواع بافت زمین ها :

  1. داخل بافت
  2. خارج بافت
  3. چسبیده به بافت

زمین داخل بافت

زمین داخل بافت به سه دسته تقسیم می‌شود:

زمین با بافت مسکونی

مسکونی بودن بافت زمین به این معنا است که زمین در نقشه شهرداری به عنوان یک منطقه مسکونی تعیین شده است. بنابراین، با اخذ مجوزهای لازم، می‌توان بر روی این زمین ساخت ویلا اقدام کرد. این امر نیاز به رعایت قوانین و مقررات مربوطه دارد و پس از اخذ مجوزهای لازم، می‌توان به طراحی و ساخت ویلا پرداخت.

زمین مسکونی داخل بافت 2105428454
زمین با بافت مسکونی

زمین با بافت باغی

زمین با بافت باغی به این معناست که زمین در نقشه شهرداری در بخش باغی قرار دارد. برای ساخت ویلا در این زمین‌ها دو راه وجود دارد:

  1. تغییر کاربری زمین از باغی به مسکونی و اخذ مجوزهای ساخت و ساز
  2. ساخت ویلا بدون تغییر کاربری و پرداخت جریمه ساخت و ساز ویلا به دهیاری مربوطه با استناد به کمیسیون ماده 99 و اخذ پایان‌کار از دهیاری.

زمین با بافت زراعی

زمین با بافت زراعی به این معناست که در نقشه شهرداری، زمین مورد نظر در بخش زراعی قرار دارد. برای ساخت ویلا در این زمین‌ها می‌توان به همان روشی که در زمین با بافت باغی عمل می‌کند، عمل نمود.

زمین خارج بافت

زمین خارج بافت به زمینی گفته می‌شود که در نقشه شهرداری در هیچ یک از بخش‌های بافت مسکونی، زراعی و باغی قرار نگرفته است. زمین خارج بافت به دو دسته تقسیم می‌شود :

شامل طرح الحاق به بافت باشد

شامل طرح الحاق به بافت برای زمین به این معناست که زمین مورد نظر در یک طرح شهرسازی به بافت موجود الحاق می‌شود. به عبارت دیگر، این طرح نقشه‌ی جدیدی برای استفاده زمین در نظر می‌گیرد و می‌تواند تغییر کاربری زمین را مشخص کند، مانند تبدیل زمین زراعی به بافت مسکونی یا تجاری. این طرح الحاق به بافت معمولاً توسط مقامات محلی یا شهرداری انجام می‌شود و مجوزهای لازم برای ساخت و ساز در این زمین‌ها باید اخذ شود.

طرح الحاق به بافت :

زمین مورد نظر در یک طرح شهرسازی به بافت موجود الحاق می‌شود

زمین خارج بافت 207954210
در حال بهره برداری در زمین خارج بافت

شامل طرح الحاق به بافت نباشد

شامل طرح الحاق به بافت نبودن به این معناست که زمین مورد نظر در نقشه‌ی شهرسازی به هیچ طرح الحاقی دست نیافته است. در این حالت، زمین خارج از بافت موجود قرار دارد و تغییر کاربری آن برای ساخت و ساز ممکن است با مشکلات قانونی و مجوزهای لازم همراه باشد. در این صورت، صاحب زمین نیاز به مطالعه قوانین و مقررات محلی و اخذ مجوزهای لازم برای تغییر کاربری زمین و ساخت و ساز دارد.

معنی طرح الحاق به بافت نباشد :

زمین مورد نظر در نقشه‌ی شهرسازی به هیچ طرح الحاقی دست نیافته است.

زمین چسبیده به بافت

زمین چسبیده به بافت به زمینی اشاره دارد که در نقشه شهرسازی یا دهیاری در مجاورت مستقیم با بافت مسکونی، تجاری یا صنعتی قرار دارد. این نوع زمین‌ها به عنوان بخشی از بافت موجود شهری یا روستایی در نظر گرفته می‌شوند. زمین چسبیده به بافت عموماً از نظر قانونی به ساخت و ساز و تغییر کاربری برای استفاده مسکونی یا تجاری مجوزهای ساده‌تری دارند و اغلب تغییر کاربری و ساخت و ساز در این نوع زمین‌ها مجاز است. با این حال، لازم است مقررات و دستورالعمل‌های محلی را بررسی کرده و مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح اخذ کنید.

تعریف زمین چسبیده به بافت :

زمین چسبیده به بافت به زمینی اشاره دارد که در نقشه شهرسازی یا دهیاری در مجاورت مستقیم با بافت مسکونی، تجاری یا صنعتی قرار دارد

زمین چسبیده به بافت 5263421785
زمین مسکونی چسبیده به بافت

مراحل گرفتن مجوز ساخت برای زمین های خارج بافت

اگر شما یک زمین خارج از بافت شهری و روستایی را خریداری کرده‌اید، برای دریافت مجوز برای فعالیت در این زمین باید اقدامات لازم را انجام دهید. این نوع معاملات به عنوان “طرح هادی” شناخته می‌شوند، به این معنی که ویلا در خارج از طرح اصلی روستا و شهر قرار گرفته است.

زمین‌هایی که برای کشاورزی، پروژه‌های ساخت و ساز تجاری و مسکونی، و کارگاه‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید حتماً مجوز دریافت کنند. به عنوان خریدار زمین، شما مسئولیت دارید قبل از معامله، استعلامی در مورد موقعیت زمین دریافت کنید و بررسی کنید که آیا زمین در محدوده مجاز قرار دارد یا خیر.
سند زمین باید معتبر باشد و تمام مراحل قانونی را طی کرده باشد. پس از اطمینان از صحت سند زمین، شما می‌توانید به طور آسان مجوز ساخت را دریافت کنید و فعالیت خود را آغاز کنید.
برای دریافت مجوز زمین‌های خارج از بافت، شما نیاز به یک نقشه اولیه از وضعیت زمین دارید. برای این منظور، باید از سازمان شهرداری و وب سایت‌های مربوطه در این حوزه پیگیری کنید. همچنین، مدارک مورد نیاز را آماده کنید و در صورت لزوم، با یک مشاور راهنما مشورت کنید.
بعد از دریافت مجوز ساخت برای زمین خارج از بافت و تأیید طرح، شما باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای گسترش منطقه را آماده کنید. در نظر داشته باشید که مجوز دادن به زمین‌های خارج از طرح به سختی اتفاق می‌افتد و نیاز به توجه و تلاش بیشتری دارد.

مراحل گرفتن مجوز :

استعلام موقعیت زمین، معتبر بودن سند زمین، نقشه اولیه از وضعیت زمین، مدارک مورد نیاز

درحال بهره برداری از زمین 20789452100
بهره برداری از زمین داخل بافت

ارسال دیدگاه