جنگل دالخانی رامسر | مسیر دسترسی + جاذبه های دیدنی

7 خرداد 1402
0 دیدگاه
درختان پاییزی جنگل دالخانی 5976652041

جنگل دالخانی یا دالان بهشت، جنگلی است بسیار زیبا و معروف در شهر رامسر. در این جنگل می‌توانید از رانندگی در تونل‌هایی که در بین درختان سر به فلک کشیده شده‌اند، لذت ببرید. همچنین می‌توانید در تپه‌های سبز و زیبا قرار بگیرید و از مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای که قابل مشاهده است، لذت ببرید. این تپه‌ها مکانی آرام و آرامش بخش هستند و شما می‌توانید علاوه بر آرامش، عکس‌های زیبایی از طبیعت بگیرید.

برگ های پاییزی درختان جنگل دالخانی 255643201
” روزنه های نور و امید در لا به لای درختان جنگل دالخانی “

مسیر دسترسی جنگل دالخانی

برای دستیابی به جنگل دالخانی رامسر، ابتدا باید از طریق جاده یا راه آهن به شهر رامسر برسید. سپس در جهت شرق رامسر و روی جاده رامسرتنکابن حرکت کنید تا به سه‌راه جنت رودبار (کیلومتر ۷ جاده رامسرتنکابن) برسید. پس از رسیدن به این سه‌راه، باید به سمت راست بروید و به جاده ییلاقی جنت رودبار هدایت شوید. این جاده دارای شیب است و قبل از ورود به آن، وضعیت خودروی خود را بررسی کنید.
اگر علاقه‌ای به استفاده از خودروی شخصی ندارید، می‌توانید از خدمات تاکسی در رامسر یا منطقه سادات‌شهر برای رفتن به جنگل دالخانی استفاده کنید.

آدرس جنگل دالخانی :

استان مازندران، شهر رامسر، جاده رامسر به تنکابن، جاده هریس به سمت دالخانی

لوکیشن جنگل دالخانی 8795421052
برای دسترسی دقیق به جنگل دالخانی روی نقشه کلیک کنید

سفر زمینی به رامسر

ساکنان شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شاهین‌شهر و شیروان، همچنین اهالی آمل، می‌توانند روزانه با استفاده از خطوط اتوبوس به مقصد رامسر سفر کنند.

سفر هوایی به رامسر

هر روز هفته پروازهای تهران-رامسر توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر، پروازهای اصفهان-رامسر در روزهای شنبه و چهارشنبه، پروازهای مشهد-رامسر در روزهای یکشنبه و چهارشنبه، و پروازهای اهواز-رامسر در روزهای پنجشنبه توسط شرکت هواپیمایی کارون انجام می‌شود.

سفر ریلی به رامسر

متأسفانه رامسر به خط ریلی کشور متصل نیست و ایستگاه راه‌آهن قائمشهر، که در فاصله ۲۲۹ کیلومتری با رامسر قرار دارد، نزدیک‌ترین ایستگاه به آن است. طی کردن این مسیر در حدود ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

گونه های گیاهی و جانوری جنگل دالخانی

در جنگل دالخانی رامسر حیوانات وحشی مانند شغال (و حتی خرس) و حشرات خطرناک وجود دارند؛ بنابراین اگر مایل به کمپ زدن در این منطقه هستید، باید به این نکته توجه کنید. درباره گیاهان نیز، انواعی از شاه‌بلوط،شمشادهای مختلف،راش، ملچ، اقاقیا، ارس، مندی، گوجه جنگلی، ازگیل، زرشک، فندق، کوله‌خاس و سرخ ولیک یا زالزالک وحشی در این منطقه یافت می‌شوند.

گونه های جانوری و گیاهی جنگل دالخانی رامسر :

شغال، خرس و حشرات خطرناک، شاه‌بلوط،شمشادهای مختلف،راش، ملچ، اقاقیا،ارس، مندی، گوجه جنگلی، ازگیل، زرشک،فندق، کوله‌خاس و سرخ ولیک یا زالزالک وحشی

درختان بلند و سرسبز و سنگ های خزه بسته 588975421
” سکوت و آرامش طبیعت در جنگل سرسبز دالخانی “

جاذبه های دیدنی جنگل دالخانی

پارک جنگلی دالخانی

اگر بعد از دیدن دریاچه سد میجران، به جاده اصلی بازگردید و به سمت پارک جنگلی دالخانی ادامه دهید، به مقصد خود خواهید رسید. این پارک جنگلی دارای ارتفاع ۱۱۰۰ متر از سطح دریا است و تجهیزات رفاهی مناسبی از قبیل محل کمپینگ، سرویس بهداشتی و یک چشمه آب دارد. اگر قصد دارید در دل جنگل شب بمانید، این پارک جنگلی مکانی مناسب است.

تجهیزات رفاهی پارک جنگلی دالخانی :

کمپینگ، سرویس بهداشتی و چشمه آب

درختان بلند و سرسبز پارک جنگلی دالخانی 52401087
” تنفس هوای پاک در لا به لای درختان پرتراکم جنگل دالخانی “

دریاچه سد میجران

برای بازدید از دریاچه سد خاکی میجران که در رودخانه نسارود واقع شده است، باید از جاده جنت رودبار استفاده کنید. پس از عبور از روستاهای گانگسر و پیازکش، به روستای تالش‌سرا خواهید رسید. سپس بعد از رد کردن روستای تالش‌سرا، در کمتر از ۲ کیلومتر از جاده اصلی به یک سه‌راهی می‌رسید.
با طی کردن فاصله‌ای حدود ۱٫۵ کیلومتر در سمت راست، به تاج سد مجیران می‌رسید. اما برای رسیدن به دریاچه جنگل دالخانی رامسر بایدبه سمت چپ برید. پس از طی کردن یک کیلومتر در این مسیر، به روستای کلچه کی می‌رسید. در این روستا، مسیر آسفالت تمام می‌شود و شما باید مسیر خاکی حدوداً هفت کیلومتر را پیاده‌روی یا با یک خودروی مناسب طی کنید تا به دریاچه سد میجران برسید. دریاچه سد میجران فاصله‌ای ۲۴ کیلومتری با رامسر دارد و طی کردن این مسیر حدود ۳۸ دقیقه زمان می‌برد. فاصله زمانی بین پارک جنگلی دالخانی و دریاچه سد میجران حدوداً ۸٫۶ کیلومتر و زمان طی شده بین این دو نقطه حدوداً ۱۹ دقیقه است.

  • آدرس سد میجران :۲۰ کیلومتری رامسر در جاده فرعی جنت رودبار تنکابن
  • فاصله دریاچه سد میجران تا جنگل دالخانی: 8/6km
کوه های سرسبز و آب آبی رنگ دریاچه سد میجران 002548575
” حبس آب های رلال در پشت سد میجران “

آبشار سیاسرت

در صورت تمایل، قبل از رسیدن به روستای گرسماسر، می‌توانید از آبشار سیاسرت یا سیاسورت در جاده جنت رودبار نیز بازدید کنید. این آبشار که سرچشمه‌اش از کوه سماسوس است، به مناظر طبیعی زیبای کوهستانی، دامنه‌ها و مناطق جنگلی اطراف خود زیبایی بی‌نظیری می‌بخشد.
نزدیکترین آبشار حدود ۱۰٫۸ کیلومتر با فاصله زمانی حدود ۱۷ دقیقه با پارک جنگلی دالخانی است. برای بازدید از آبشار، باید پس از رسیدن به این نقطه، حدود ۴۵ دقیقه را پیاده‌روی کنید. البته برای طی کردن این مسیر، باید از کفش مناسب استفاده کنید و توانایی پیاده‌روی در مسیرهای شیب‌دار را نیز داشته باشید.

  • آدرس آبشار سیاسرت :۳۵ کیلومتری جنوب رامسر و در مجاورت مسیر ارتباطی به منطقه‌ی ییلاقی جنت رودبار
  • فاصله آبشار سیاسرت تا جنگل دالخانی: 10/8km
جریان آب خروشان آبشار سیاسرت 221485795210
” سقوط قطرات آب از صخره های خزه ای آبشار سیاسرت “

روستاهای گرسماسر و جنت رودبار

بعد از طی کردن حدود ۲۳٫۴ کیلومتر، به روستای گرسماسر می‌رسید که طی کردن این مسیر حدود ۴۴ دقیقه زمان می‌برد. این روستا یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بکر استان مازندران و بالاترین نقطه در جنگل دالخانی است. از این موقعیت می‌توانید به بهترین شکل دریای ابر جنگل دالخانی را مشاهده کنید و مناظر زیبایی از رامسر را نیز از اینجا به دست آورید. روستای گرسماسر دارای تفرجگاه‌هایی از جمله چشمه‌های آب معدنی سرد امیرخانی، پولاد، رستم و سر چهار پیچ است.
بعد از بازدید از روستای گرسماسر، می‌توانید به سمت دهستان جنت رودبار حرکت کنید که فاصله زمانی ۱۹٫۴ کیلومتر با آن دارد و طی کردن این مسیر حدود ۴۰ دقیقه زمان می‌برد. برای دسترسی به روستای گرسماسر، بعد از عبور از رستوران دامان در جاده اصلی، باید به سمت جنوب غربی حرکت کنید.

  • آدرس روستای گرسماسر : 59 کیلومتری جنوب غربی رامسر
  • آدرس روستای جنت رودبار : بخش شرقی شهرستان رامسر، جاده رودبار جنت، جنگل دالخانی، روستای جنت رودبار 

درختان سرسبز در اطراف خانه های روستایی 5224110
“جریان زندگی سالم در خانه های روستایی”

روستای اربکله

از جاذبه‌های دیگر در منطقه جنگل دالخانی می‌توان به روستای اربه کله یا اربکله اشاره کرد که در فاصله ۱۰٫۶ کیلومتری شمال غربی دریاچه سد میجران قرار دارد. در صورت تمایل، می‌توانید قبل از بازدید از دریاچه سد میجران، از این روستا دیدن کنید و به عنوان یک مقصد کوتاه قبل از شروع مسیر جنگل دالخانی از آن لذت ببرید. برای بازدید از این روستا، شما باید ابتدا از رامسر به سادات شهر سفر کنید و سپس از جاده اربکله وارد این روستا زیبا شوید. در برخی نقاط این روستا، شما می‌توانید منظره دریا و جنگل را در کنار یکدیگر مشاهده کنید.

آدرس روستای اربکله :

رامسر ، ۸ کیلومتری رامسر ، ۴ کیلومتری سادات شهر

خانه های روستایی و درختان سرسبز در اطرافش 55634154 5
” نمایی از روستای اربکله “

پیچ هفت شهدا، یادبود شهدای ترور

در مسیر پارک جنگلی دالخانی، یک پیچ به نام “پیچ هفت شهدا” قرار دارد. در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۶۱، منافقین با تیراندازی، هفت نفر از سرنشینان یک خودرو را به شهادت رساندند. امروزه در این پیچ، یک ساختمان یادبودی ساخته شده است که به عنوان مکانی برای ادای احترام به شهدا شناخته می‌شود.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوه یک جاذبه تاریخی در منطقه جنگل دالخانی است که به شما توصیه می‌شود بازدید از آن را از دست ندهید. این قلعه سنگی در دوران پس از اسلام و در قرن سوم ساخته شده است. برای رسیدن به قلعه مارکوه، باید از پله‌های زیادی بالا روید که بسته به توانایی جسمی شما، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

در بالای این قلعه، شما می‌توانید یک منظره ۳۶۰ درجه بسیار زیبا از دریا و جنگل را تماشا کنید. همچنین، ممکن است یک نگهبان نیز در قلعه حضور داشته باشد و با گرمی از شما استقبال کند. برای رسیدن به قلعه مارکوه که از رامسر حدوداً ۱۰٫۶ کیلومتر فاصله دارد و طی کردن مسیر آن حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، ابتدا باید از خیابان شهید باهنر و شهید بهشتی رامسر به جاده تلاسر رسیده و سپس مسیرتان را به سمت جاده مارکوه در کتالم ادامه دهید.

  • آدرس قلعه مارکوه :شهرستان رامسر، در مسیر جاده تلاسر
  • فاصله قلعه مارکوه تا رامسر: 10/6km
غروب خورشید در قلعه مارکوه 97652401
” شکوه و صلابت قلعه تاریخی مارکوه “

خوردنی های مسیر جنگل دالخانی

در طول مسیر، شما می‌توانید از خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند عسل طبیعی، بلال و میوه‌های محلی (مانند ازگیل) لذت ببرید. همچنین، دکه‌هایی که آش و چای محلی را به فروش می‌رسانند، در اطراف جاده وجود دارند. همچنین، تعداد زیادی رستوران در این جاده جنگلی قرار دارند.

خوراکی های جنگل دالخانی رامسر :

عسل طبیعی، بلال و میوه‌های محلی، آش و چای محلی

موم عسل 551512142
” عسل ناب، از خوردنی های لذیذ جنگل دالخانی “

 جنگل دالخانی در فصل های مختلف

جنگل دالخانی در تمام فصول سال به عنوان مقصدی ایده‌آل برای سفر محسوب می‌شود. در فصل بهار، هوای بسیار خنک و دل‌پذیری در این جنگل وجود دارد، و در تابستان نیز هوای گرم و شرجی شما را آزار نمی‌دهد. اما اگر می‌خواهید در تابستان هوای خنک و دل‌پذیر را تجربه کنید، بهتر است روستاهای جنت رودبار و گرسماسر و مناطق ییلاقی مربوطه را برای کمپ زدن یا اقامت انتخاب کنید.
پاییز در جنگل دالخانی به معنای واقعی کلمه شگفت‌انگیز است. وقتی وارد در این فصل وارد این جنگل می‌شوید، تصور می‌کنید که در حال تماشای یک تابلوی کامل از مناظر پاییزی هستید. اما باید توجه داشته باشید که بارش‌های شدید، لغزندگی جاده و گل‌آلود بودن مسیرهای پیاده‌روی ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود. همچنین، زمستان نیز در جنگل دالخانی بسیار دیدنی است. در این فصل، به دلیل سردی هوا، تعداد بازدیدکنندگان کمتری وجود دارد و شما می‌توانید در آرامش و سکوت کامل لذت ببرید و به تماشای زیبایی‌های درختان سفیدپوش بپردازید.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی رامسر :

بهار و تابستان

درختان سرسبز و سنگ های خزه بسته در جنگل دالخانی 98765241025
” تابش نور خورشید در لا به لای درختان بلند قامت جنگل دالخانی “

جاهای دیدنی جنگل دالخانی

  •  جنگل‌های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰
  •  کاخ‌موزه رامسر
  •  پارک جنگلی صفارود
  •  نمک آبرود
  •  آبگرم‌های رامسر
  •  تله‌کابین رامسر
درختان پاییزی در اطراف رودخانه پارک جنگلی صفارود 11112548575
” پارک جنگلی صفارود در آغوش درختان پاییزی “

ارسال دیدگاه