تاریخچه دقیق جواهرده و تمامی مناطق مهم آن + عکس

23 آذر 1401
0 دیدگاه
تاریخچه نام جواهرده، نمای دور از بافت شهر و نمای نزدیک از آبشار دل درختان سر سبز

آیا از تاریخچه نام جواهرده مطلع هستید؟ آیا دقت کرده اید چرا این منطقه را به جواهرده اطلاق کرده اند؟  آیا شما هم از اسرار و راز های این شهر با خبر هستید؟ بسیاری از افراد امروزه به خرید ویلا در جواهرده بخاطر آب و هوای دلچسب و زیباییهای بی نظیرش اقدام می کنند، ما به منظور آشنایی بیشتر شما با این روستای رؤیایی قصد داریم هر آنچه در رابطه با تاریخچه نام جواهرده باید بدانید را برایتان بازگو کنیم.

جواهرده کجاست؟

در استان مازندران و در 27 کیلومتری رامسر در دهستان سخت سر و در ارتفاعات 2000 متری البرز روستای جواهرده قرارگرفته است. این روستا ییلاقی با فاصله 427 متری از تهران به عنوان یکی از نزدیکترین ییلاق های توریستی به تهران نیز محسوب می شود. در این روستا جمعیتی بالغ بر 1000 نفر مطابق با آمار سرشماری زندگی می کنند، که البته زندگی آنها دائمأ در روستا نبوده و در طول سال ساکن مناطق دیگر می باشند. به طور کلی می توان گفت مردمان جواهرده فقط 4 ماه از سال را در آن هستند و در مابقی سال به جز چند نفر نگهبان، افرادی دیگر در آن نمی مانند.تنها راه ارتباطی که در جواهرده وجود دارد به رامسر محدود شده و از راه کوهستان با قزوین نیز ارتباط پیدا می کند.

* برای مشاهده آدرس رامسر تا جواهرده بر روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه نام جواهرده، مشخص کردن راه رامسر تا روستای جواهرده بر روی نقشه
نقشه راه رامسر تا روستای جواهرده

تاریخچه روستای جواهرده

در مورد انتخاب نام روستا عقیده های مختلفی وجود دارد که از قدیمترین اشاره ها به این روستا در کتاب “تاریخ گیلان و دیلمستان” به نوشته سید ظهیرالدین مرعشی آمده که در سده ی 19 هجری قمری تألیف گردیده است.  در این کتاب با بازگوی رویدادهای سال 888 هجری قمری، روستای جواهرده را با نام “جئورده” معرفی می کند که در گذشته و با زبان گیلکی این روستا به شکل “جؤردی” یا “جؤرده” معرفی شده است. برخی از پژوهشگران معتقد هستند نام جواهرده اشتباه برای آن انتخاب شده است؛ زیرا “جؤرده” به معنای ده بالا و یا زبره ده است و در مقابل “جیرده” به معنای ده پایین و یا زیر ده می باشد؛ به همین دلیل فکر می کنند که جواهرده با کلمه ی “جواهر” در ارتباط است و به نام اصلی شهر ارتباط چندانی ندارد.

سید ظهیرالدین مرعشی:

در کتاب “تاریخ گیلان و دیلمستان” به نوشته، روستای جواهرده را با نام “جئورده” معرفی می کند که در گذشته و با زبان گیلکی این روستا به شکل “جؤردی” یا “جؤرده” معرفی شده است.

روستایی با جواهراتی پنهان در زیر خاک

اما یک سری از پژوهشگران نیز بر این عقیده هستند که آداب و رسوم دیرینه دفن مردگان توسط زرتشتیان در بلندی ها و درون دخمه ها صورت گرفته که با لوازم زینتی یا جواهرات همراه بوده است؛ این عمل از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه ادامه داشته است و این استدلال را می آورد که به علت این نوع رسم نام جواهرده برای این روستا انتخاب شده است.همچنین این پژوهشگران بیانگر این موضوع هستند که رسم نامگذاری مکان‌ها به دو گروه غربی و شرقی، سلفی و علیا صورت گرفته و به دوران نظام خانی و خان زادگی مرتبط می شود به همین دلیل “جؤرده” نمی تواند معنای ده بالا را بدهد، پس همان نام جواهرده درست می باشد.

طلایی از جنس گندم در جواهرده!

اما از آنجایی که از این روستا طلا و جواهرات قیمتی کشف شده نام “جواهرده” را برای آن برگزیده اند.برخی نیز می گویند این روستا در زمانی پر از کشتزارهای گندم و جو بوده است به همین جهت آن را “جوادهار” نامیده اند که “جواهرده” تغییر دهنده نام مذکور می باشد.در اوستا جاوا به معنای گندم و در پهلوی جاو به معنای جو بوده و لغت دهار معنای شکاف را می دهد.

زنی به نام جواهر

در زمانهای دور زنی با نام جواهر حاکم این منطقه بوده است از همین رو گدشتگان بر این باور بودند که جواهرده از نام او برگرفته شده است.

 

تاریخچه نام جواهرده، مسیر جنگلی و هوای مه آلود در جنگل
مسیر جنگلی جواهرده در هوای ابری و مه آلود

موقعیت جغرافیایی جواهرده

این روستای دیدنی که همانند بهشتی کوچک می ماند از مناطق تابستانی زیبا و دل انگیز کوهستانی سلسله کوهای البرز بوده که به علت قرارگرفتن در بین کوه و جنگل، گردگشران بسیاری را به خود جذب کرده است و افراد بسیاری را ترغیب نموده تا در این روستای خوش آب و هوا اقدام به رهن و اجاره ویلا جواهرده نمایند. این منطقه از لحاظ مختصات جغرافیایی در عرض جغرافیایی 36 درجه و 51 دقیقه شمالی و در طول جغرافیایی 50 درجه و 28 دقیقه شرقی و در بخشهای کوهستانی در ارتفاعات 2000-1500 متر قرارگرفته است که شیبی بیش از 50 درصد دارد. توپوگرافی منطقه به گونه ای است که تنوع اقلیمی و پوشش ثباتی را به وجود آورده و با داشتن پیچیدگیها و خمیدگیهای مسیرهای دسترسی، زیبایی مضاعفی به آن بخشبیده است.میزان بارش در جواهرده مانند سایر نقاط استان مازندران قابل توجه می باشد.

نام مناطق مهم جواهرده

  • نمد وشه
  • زلزلان دشت
  • ورگ چال سو
  • کوکینه گردن
  • پاکام سر
  • دیگه سر
  • سیریسی
  • جنگل سخت سر

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید در سفر بعدی خود از تمامی جاذبه های روستای جواهرده دیدن نمایید می توانید با مطالعه “جواهرده زیبا را بشناسید و با جاذبه های دیدنی آن آشنا شوید” نیز سفر به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید.

تاریخچه نام جواهرده، خانه های روستایی در منطقه ای شیب دار با نمای جنگل
خانه های روستایی جواهرده در دل جنگل و طبیعت

بافت روستایی معماری جواهرده

دو نوع معماری در روستای جواهرده دیده می شود، نوع اول همانند فرهنگ معماری شمال ایران بدون حیاط هستند و از فضای مشترک بهره می برند صمیمت در بین روستاییان به حدی زیاد بوده است که در صورت نیاز از تنور مشترک نیز استفاده کرده اند؛ این نوع معماری خانه را به صورت منسجم و فشرده در کنار هم قرار داده است. نوع دوم معماری به حالت خانه باغی است که مانند نوع اول به هم نزدیک نبوده و فضای بزرگی را به خود اختصاص داده است و امروزه نوع سومی نیز اضافه شده است که بدون توجه به معماری بومی منطقه، با طبقات زیاد در حال ساخت و افزایش هستند.

تاریخچه نام جواهرده، محله ای با فت روستای یو خانه گلی و آجری در کوچه ای شیب دار
حفظ بافت روستایی در جواهرده

زبان مردم جواهرده و نوع پوشش آنها

مردمان خونگرم و دوست داشتنی این منطقه با زبان طبری یا مازندرانی با لهجه ای خاص سخن می گویند که هرچه به طرف غرب این روستا پیش برویم گویشهای آنها  گیلکی می شود. لباس مردان و زنان روستای جواهرده محلی بوده که برای مردان شامل: شلوار، پیراهن، نیم تنه، کلاه و برای زنان شامل: دامنهای بلند و پرچین، نیم تنه، پیراهن، پیژامه و روسری می شود. هر آنچه در رابطه با تاریخچه نام جواهرده باید بدانید را مطرح کردیم امیدوار هستیم با خرید ویلا در جواهرده یک زندگی آرام و بی هیاهو را تجربه کنید.

ارسال دیدگاه